RMS Titanic (juga SS Titanic) merupakan yang kedua dari tiga kapal penumpnag yang bertujuan mengawal perniagaan perjalanan merentasi Lautan Atlantik. Dimiliki oleh White Star Line dan dibina di limbungan Harland dan Wolff, Titanic merupakan kapal wap penumpang terbesar di dunia pada masa pelancarannya. Semasa pelayaran pertama Titanic, ia berlanggar dengan aisberg pada jam 11:40 PM
(waktu kapal) pada pagi Ahad 4 April 1912, dan tenggelam sepenuhnya
dalam tempoh dua jam empat puluh minit kemudian iaitu pada jam 2:20 AM pagi Isnin.
Bencana tersebut mengakibatkan kematian lebih 1,500 orang,
menjadikannya sebagai bencana laut terburuk semasa aman dalam sejarah
dan paling termashyur sehingga kini. Titanic dilengkapi dengan
teknologi paling maju pada masa itu dan orang awam percaya bahawa ia
“tidak mungkin tenggelam”. Ia amat mengejutkan bagi orang ramai bahawa
walaupun dengan teknologi moden dan anak kapal yang berpengalaman, Titanic masih tenggelam dengan jumlah kematian yang tinggi. Keghairahan media awam mengenai mangsa terkenal Titanic, legenda mengenai apa yang berlaku di atas kapal, mengakibatkan undang-undan laut ditukar, dan penemuan bangkai kapal pada 1985 oleh pasukan yang diketuai oleh Jean-Louis Michel dan Robert Ballard menjadikan Titanic kekal terkenal pada tahun-tahun berikutnya.
Pada malam Ahad, 14 April, suhu menurun sehingga tahap hampir beku
dan laut tenang. Bulan tidak muncul manakala langit pula cerah. Kapten
Smith bertindak kepada amaran ketulan aisberg melalui wireless semenjak beberapa hari dengan mengubah haluan Titanic ke arah lebih selatan. Pada Ahad tersebut iaitu pada 1:45 PM, pesanan dari kapal wap Amerika telah memberi amaran bahawa air batu besar terapung dalam laluan Titanic,
tetapi amaran ini tidak dihantar ke dek kawalan. Lewat petang itu, satu
lagi laporan mengenai ketulan air batu besar yang banyak, kali ini
daripada Mesaba, turut gagal disampaikan ke dek kawalan.
Kapten Smith |
Pada pukul 11:40 PM ketika berlayar di selatan Grand Banks di newfoundland,
pemantau Fredrick Fleet dan Reginald Lee melihat ketulan air batu yang
besar tepat di hadapan kapal. Fleet membunyikan loceng kapal sebanyak
tiga kali dan menelefon dek kawalan lalu memberitahu, "Aisberg,
betul-betul di hadapan!" Pegawai Pertama Murdoch mengarahkan pusingan mengejut ke port
(kiri) dan kelajuan tinggi ke belakang, yang menghentikan dan
kemudiannya mengundurkan enjin kapal. Perlanggaran ternyata tidak dapat
dielakkan, dan aisberg tersebut bergesel dengan bahagian kanan sisi
kapal, merenggangkan badan kapal di beberapa bahagian dan melantunkan
kimpalan rivet di bawah paras air sepanjang sekitar 91 m (300 kaki).
Pintu kedap air ditutup apabila air mula memasuki lima bahagian kedap
air pertama, lebih satu daripada apa yang dapat ditanggung Titanic.
Berat lima bahagian kedap air yang dimasuki air
menarik kapal ke bawah melebihi ketinggian dinding kedap air lalu
membenarkan air untuk memasuki bahagian lain. Kapten Smith, merasai
gegaran hentaman itu lalu menuju ke dek pengurusan dan memerintahkan
berhenti sepenuhnya. Selepas pemeriksaan oleh pegawai kapten dan Thomas
Andrews, jelas disedari bahawa Titanic akan tenggelam, dan sejurus selepas tengah malam pada 15 April, perahu penyelamat diperintahkan untuk disediakan dan panggilan keselamatan mula dihantar.
Bot penyelamat pertama dilancarkan, bot 7, diturunkan pada pukul 12:40 AM di bahagian kanan kapal dengan hanya 28 orang di atasnya. Titanic membawa 20 perahu penyelamat dengan keupayaan penuh 1,178 orang. Walaupun tidak mencukupi untuk membawa kesemua penumpang dan anak kapal, Titanic membawa lebih banyak bot berbanding yang disyaratkan oleh Lembaga Peraturan British (British Board of Regulations). Pada masa itu, jumlah bot penyelamat yang diperlukan ditetapkan menurut tan kasar kapal, bukannya jumlah orang yang dibawanya.
Penumpang kelas pertama dan kedua lebih mudah menuju ke bot
penyelamat dengan tangga yang menuju terus ke dek bot, tetapi penumpang
kelas ketiga lebih sukar. Ramai mendapati laluan dari bahagian bawah
kapal sukar difahami dan menyukarkan mereka untuk sampai ke bot
penyelamat. Lebih buruk lagi bagi penumpang kelas ketiga apabila pintu
dikunci oleh anak kapal yang menunggu arahan bagi membenarkan penumpang
naik ke geladak.
Operator radio tanpa wayar Jack Philips dan Harold Bride sibuk menghantar kod COD, isyarat kecemasan sejagat. Beberapa kapal menyahut, termasuk Mount Temple, Frankfurt dan kapal saudara Titanic, Olympic, tetapi kesemuanya terlalu jauh untuk sampai sebelum Titanic tenggelam. Kapal terdekat adalah RMS Carpathia kepunyaan Cunard Line yang sejauh 93 kilometer (58 batu) dan hanya sampai selepas empat jam; terlalu lewat untuk sampai ke Titanic. Satu-satunya daratan yang menerima isyarat kecemasan Titanic merupakan stesyen wireless di Cape Race, Newfoundland.
Pada mulanya, penumpang enggan meninggalkan Titanic untuk menaiki kapal penyelamat yang kecil kerana merasakan Titanic lebih selamat dan selesa serta tiada sebarang tanda yang menunjukkan mereka sedang berada dalam keadaan bahaya. Malahan, terdapat khabar di antara mereka bahawa mereka dikehendaki turun ke dalam bot penyelamat hanya sebagai syarat untuk mematuhi undang-undang yang ada dan mereka difahamkan lagi bahawa mereka akan kembali ke kapal untuk sarapan pagi kerana mereka percaya kapal tersebut tidak akan tenggelam. Ini menyebabkan kebanyakan bot dilancarkan separuh kosong dan terdapat satu bot yang mampu membawa 40 orang berlepas dengan hanya 12 orang di atasnya.
Dengan arahan "wanita dan kanak-kanak dahulu" diberi keutamaan untuk menaiki bot penyelamat, Pegawai Kedua Lighttoller,
yang mengisi bot penyelamat di sebelah kiri, hanya membenarkan lelaki
yang diperlukan sebagai pengayuh dan tidak untuk sebab lain walaupun
masih terdapat tempat kosong. Pegawai Pertama Murdoch, yang mengisi bot
di sebelah kanan kapal, membenarkan lelaki naik sekiranya wanita tidak
mencukupi. Apabila kapal semakin condong, penumpang mulai cemas dan
sesetengah bot berlepas penuh. Pada 2:05 AM, seluruh
bahagian haluan kapal tenggelam di bawah air dan ketika itu, selain dua
buah bot, semua bot penyelamat yang lain telah dilancarkan.
Sekitar 2:10 AM, bahagian belakang kapal terangkat dari paras air menampakkan bilah kipas, dan pada pukul 2:17 aras air mencecah geladak bot. Keadaan semakin hangat apabila dua bot penyelamat terakhir terapung dari geladak, satu terbalik dan satu lagi separuh berisi air. Tidak lama kemudian, serombong paling hadapan jatuh, meremukkan sebahagian dek pengurusan dan mereka yang terapung di permukaan air. Di geladak, para penumpang berlari ke arah buritan atau melompat ke laut dangan harapan dapat sampai ke bot penyelamat. Bahagian buritan kapal perlahan-lahan terjungkit ke langit, dan barang-barang yang tidak terikat jatuh ke dalam laut. Semasa bahagian belakang kapal terjungkit, sistem eletrik gagal dan semua lampu terpadam. Tidak lama kemudian, tekanan pada badan kapal mengakibatkan Titanic pecah dua antara dua serombong terakhir, dan bahagian hadapan tenggelam sepenuhnya. Bahagian belakang terapung di permukaan air seketika dan terjungkit menegak. Selepas beberapa ketika, pada pukul 2:20 AM, kesemuanya tenggelam ke dalam laut.
Daripada sejumlah 2,223 orang, hanya 706 terselamat; 1,517 mati. Kebanyakan kematian disebabkan mangsa terkena hipotermia
dalam air bersuhu 28 °F (−2 °C). Hanya dua daripada 18 bot penyelamat
yang dilancarkan kembali untuk menyelamatkan mangsa dari dalam air
selepas kapal tenggelam. Bot penyelamat 4 kembali dan menyelamatkan lima
orang, dua daripada mereka mati kemudiannya. Hampir sejam kemudian, bot
penyelamat 14 kembali dan menyelamatkan empat orang yang mana satu mati
kemudiannya. Ada yang lain berjaya menaiki bot penyelamat yang terapung
daripada geladak. Terdapat pertikaian dalam bot penyelamat lain sama
ada hendak kembali, tetapi kebanyakan yang terselamat takutkan bot
penyelamat mereka akan tenggelam akibat dikerumuni mangsa yang cuba
menaiki bot mereka atau "ditarik" oleh Titanic yang tenggelam, walaupun sebenarnya hanya sedikit tarikan berlaku.
Ketika kapal tersebut tenggelam ke dalam laut, kedua bahagian tersebut
menjunam dalam cara berlainan. Bahagian haluan yang runcing mendatar
kira-kira 609 m (2,000 kaki) di bawah permukaan dan mendarat dengan agak
perlahan. Bahagian buritan bagaimanapun tenggelam dengan laju ke dasar
lautan; badan kapal terburai akibat penguncupan udara yang terperangkap
dalam kapal. Bahagian buritan kapal menghentam dasar pada kelajuan
tinggi, terbenam jauh ke dalam lumpur.
Peristiwa tenggelamnya kapal Titanic ini pun diangkat menjadi sebuah film layar lebar dengan judul yang sama " Titanic" disutradarai oleh James Cameron pada tahun 1997. Serta diperankan oleh Leonardo DiCaprio sebagai Jack Dawson dan Kate Winslet sebagai Rose Dewitt.
James Cameron sendiri berani mengaku bahwa pembuatan film Titanic ini membutuhkan biaya yang sangat besar, sempat ia menyebutkan beberapa kalimat yang menyebutkan "Also, fellas, it's a period piece, it's going to cost $150,000,000 and there's not going to be a sequel....". Mungkin bisa dibilang, merupakan film termahal yang pernah dibuat. Biaya yang dikeluarkan ini mungkin sebanding dengan cara kerjanya film tersebut. Terutama pada bagian editing effect pada film. Seperti yang ada kita lihat, bagaimana sebuah kapal terbelah dua, dengan efek yang luar biasa sehingga kapal tersebut seakan benar-benar terbelah. Juga disertai Theme Song "My Heart Will Go On" yang dinyanyikan oleh Celine Dion, penyanyi papan atas.
Tapi, pada akhirnya James Cameron tidak menyesali seluruh biaya yang telah dikeluarkannya untuk pembuatan film ini. Karena film ini sukses besar. Mendapat total viewer hampir di seluruh dunia hingga mendapat sejumlah penghargaan bergengsi. Bahkan sampai sekarang "Titanic" masih diputar di layar kaca.
Titanic Theme Song
3 comments:
peristiwa titanic mengingatkan kita agar tidak sombong.....
Mengingatkan aku sama..............
EUNHYUK DAN DONGHAE...!!!
Mereka suka nonton Titanic + Mr and Mrs Smith haha
Filmnya romantis banget
Post a Comment